Eigenlijk is VivaVox natuurlijk niet het soort koor dat echte inhakers op het repertoire heeft, eerlijk is eerlijk. Renaissancemuziek is onze specialiteit. Sommige renaissancemuziek voor koor is behoorlijk uitdagend – maar er is ook heel veel muziek die én vrij gemakkelijk te zingen is én buitengewoon welluidend is.
Maar ja: the proof of the pudding is in the eating. Dus hoe kunt u nou zélf het beste ervaren hoe leuk het zingen van renaissancemuziek is? Door een keer in te haken en met ons mee te zingen! Een prachtige gelegenheid daarvoor is onze workshop op zaterdagmiddag 28 mei, klik voor informatie.
Er zijn boeiende toelichtingen en we zingen mooie muziek: van geestelijke muziek tot een boertig studentenlied, en misschien wel het mooiste afscheidslied dat ooit is geschreven.
Dubbelkorigheid, in muziektermen ‘Cori Spezzati’. Een vinding van Venetiaanse renaissancecomponisten, dankbaar overgenomen door Duitse componisten zoals Jacobus Gallus en Michael Praetorius. Daadwerkelijk bedoeld voor twee koren, begonnen met twee koren tegenover elkaar op de balkons van de San Marco-basiliek in Venetië. Een soort renaissance-stereo.
Het leek VivaVox een goed idee om ook eens dát soort muziek op de lessenaar te zetten. Probleem: hoe laat je een dubbelkorig werk klinken als je maar één koor hebt? Dan vraag je een koperensemble om de rol van het andere koor op zich te nemen. Bezoekers aan het lenteconcert ‘Lijden, Loven, Drinken, Minnen’ waren er getuige van dat dit een bijzonder geslaagde combinatie oplevert. Koperensemble High Moor Brass (trompetten, trombones, slagwerk) nam in twee muziekstukken de rol van koor 1 op zich, en VivaVox zong de muziek van koor 2. Dat werkt. En hóe!
Het lenteconcert bood de aanwezigen verder een staalkaart van muziek uit de Duitse renaissance. Geestelijk muziek, liefdesliederen waarin ook traantjes werden weggepinkt, en boertige drinkliederen. High Moor Brass speelde o.a. dansmuziek zoals gaillardes en begeleidde VivaVox in enkele stukken.
De generale repetitie zit er op voor het gezamenlijk optreden van vocaal ensemble VivaVox en koperkwartet High Moor Brass.
Op zondagmiddag 24 april brengen we samen Duitse renaissancemuziek, in de sfeervolle Johannes de Doperkerk in Parregea. Een aantal stukken voor koor, een aantal stukken voor koperensemble en enkele muziekstukken zijn voor koor en koper samen! De kerk geeft door zijn prachtige akoestiek nog een extra cachet aan deze mooie muziek. Wij hebben er zin in! Komt allen! (Klik hier voor informatie).
Vocaal ensemble VivaVox en koperensemble High Moor Brass brengen bijzondere renaissancemuziek naar de Johannes de Doperkerk in Parrega. Onder de titel ‘Lijden, Loven, Drinken, Minnen’ klinkt muziek uit de Duitse renaissance. Het concert vindt plaats op zondag 24 april 2016, 15:30 uur.
VivaVox heeft gekozen voor koormuziek van in Duitsland werkende componisten als Michael Praetorius, Christian Erbach, Johann Hermann Schein, Arnold von Bruck, Heinrich Schütz en Hans Leo Hassler. Muziek die rond 1600 geklonken heeft in kerken en aan hoven. Van Hassler (1564 – 1612) wordt dubbelkorige muziek uitgevoerd in navolging van Gabrieli. Deze Italiaanse componist ontwikkelde een bijzondere compositie-vorm: de ‘cori spezzati’, meerkorigheid. Het was gebruikelijk om koren en/ of instrumentale ensembles op verschillende plaatsen in de ruimte te zetten om zo echo-effecten te kunnen realiseren. In dit concert is het koor de ene groep en het koperensemble de andere groep.
Koormuziek uit de renaissance bestrijkt omvat een breed scala aan thema’s. VivaVox zingt geestelijke muziek, maar ook innige liefdesliederen. Ook boertige polyfone drinkliederen staan op het programma.
Aan het concert wordt meegewerkt door High Moor Brass, een koperensemble dat bestaat uit vier professionele koperblazers uit Groningen, Friesland en Drenthe. De musici hebben elkaar op de conservatoria van Zwolle en Groningen leren kennen en spelen inmiddels al zo’n 20 jaar in diverse formaties met elkaar. Hun repertoire is breed: van renaissance, barok tot modern en jazzy.
Vocaal ensemble VivaVox zingt wereldlijke en geestelijke muziek uit middeleeuwen en renaissance. Het ensemble telt vijftien zangers en staat onder muzikale leiding van Alie van Veldhuizen.
Kerk in de floodlights, kaarsjes en lichtjes langs het kerkpad, een sfeervol versierde kerk, die al gauw tot de laatste stoel bezet was. VivaVox slaagde er zelfs in om met alle toestroom een heus parkeerprobleem in het kleine dorp Friens te veroorzaken.
De sfeer was op 15 december in ieder geval prima – de leden van VivaVox hadden zin in een prima kerstconcert ‘Hoe Schoon Lichtet de Morghenster’ en getuige de reacties van het publiek zijn we daar goed in geslaagd. Zoals altijd onder leiding van Alie van Veldhuizen en met orgelbegeleiding van Carl Visser.
En na een muzikaal uurtje volgde inmiddels ook een mooie VivaVox-traditie: gezellig napraten onder het genot van glühwein, kerstbrood en andere lekkernijen.
Het kerkje van Haskerhorne heeft een intieme sfeer. Uitstekend geschikt voor een optreden van een koor zoals VivaVox. We hebben op 8 december 2015 met veel plezier een kerstconcert ‘Hoe Schoon Lichtet de Morghenster’ gegeven in Haskerhorne. Met wat bekende en minder bekende kerstliederen van Messaus, Bach, Praetorius en anderen. Met medewerking van organist Carl Visser en onder leiding van Alie van Veldhuizen.
Als koor kijken we tevreden terug – en het publiek ook. En het mooie is: op 15 december zingen we hetzelfde programma nog eens, maar dan in Friens. Komt allen!
Op het programma staan o.a. werken van de Vlaming Guilielmus Messaus (1589-1640) en Michael Praetorius (1571-1621). Een aanzienlijk deel van het concert bestaat uit Nederlandstalige werken van componisten uit de lage landen. Het concert ontleent de titel ‘Hoe schoon lichtet de morghenster’ aan een kerstlied van Dirk Janszoon Sweelinck (1591-1652). Aan het concert wordt meegewerkt door organist Carl Visser.
Vivavoxers repeteren wekelijks samen en oefenen (bijna) dagelijks thuis. Maar om de puntjes feilloos op de muzikale i te krijgen organiseren we ieder jaar een koordag. Vandaag werden we gecoacht door mezzosopraan en stemcoach Netty Otter. Articuleren, zingen van klinkers, stiekem tussendoor ademhalen zonder dat de dirigent of het publiek er iets van merkt 😉 en nog veel meer wetenswaardigs – het was een leuke en leerzame dag. We hebben er veel van opgestoken!
De ‘r’ is weer in de maand. En wat betekent dat voor vocaal ensemble VivaVox? Aan de slag met kerstmuziek natuurlijk! We hebben dit jaar weer een extra-mooi kerstrepertoire. Onze muziekcommissie gaat buiten de gebaande paden. De keus viel o.a. op een anoniem Spaans kerstlied uit de 16e eeuw: Dadme Albricias. Ook de Nederlandse componist Guilelmus Massaus staat op de lijst. En Praetorius en Bach. Het wordt mooi! Deze bijzondere muziek op uw eigen kerstbijeenkomst? Daar valt met ons heel goed over te praten!
Veel klassieke renaissancemuziek valt onder de noemer ‘ernstige muziek’.
Maar ook renaissancecomponisten hielden wel van een muzikaal geintje. VivaVox is aan het repeteren voor optredens tijdens de Stipelrunte op 30 mei. We brengen dan vooral wereldlijke muziek. Bij een paar muziekstukken trekken we de muzikale lolbroek aan. Audite Nova van Orlando di Lasso is een loflied op een gebraden gans, rijkelijk besprenkeld met wijn en de allerbeste bieren.
In Cappriciata e Contrappunto bestiale alla mente van Adriano Banchieri wordt het hooggeëerd publiek getrakteerd op een contrapunt tussen een bas aan de ene kant, met als tegenstemmen een kat, een hond, een uil en een koekoek. In een taal die een kruising is tussen macaroni-Italiaans en potjeslatijn.
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Als je deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat je dat goed vindt.OkLees meer